Kursy pilotażu

Jak zostać pilotem śmigłowca? Wymagania i szkolenie

0
440

Pilotowanie śmigłowca jest jednym z najbardziej popularnych marzeń, o których mówią osoby interesujące się lotnictwem. Jakie jednak czynności trzeba podjąć, żeby rzeczywiście móc starać się o uprawnienia do sterowania taką maszyną? Od jakiego wieku i przy jakim stanie zdrowia można się o to ubiegać? Jak wygląda szkolenie i czy jest trudne w polskich warunkach? No i od czego zacząć?

Kursy pilotażu – ważne informacje na start

Rozpoczęcie kursu na licencję pilota zaczyna się od wyboru szkoły (ośrodka lotniczego), w którym przejdzie się odpowiednie szkolenie, poprzedzone również sprawdzeniem tzw. nadawania się kandydata na pilota. Wśród szkół prowadzących takie szkolenia na różne uprawnienia, w tym na pilotowanie śmigłowca, warto wymienić lubuski https://osl.azl.pl/osl-kursy/  który na rynku jest jednym z najbardziej doświadczonych centrów szkolenia pilotów. Podobne ośrodki można znaleźć również w innych częściach Polski i każdorazowo warto sprawdzić, czy wybrane miejsce rzeczywiście przygotowuje kandydatów do państwowych egzaminów, które są niezbędne do podjęcia późniejszej pracy w charakterze pilota sterującego wybraną jednostką powietrzną.

Samo szkolenie na pilota śmigłowca dostępne jest wyłącznie dla osób, które w dniu przystąpienia do niego mają skończone przynajmniej 16 lat, ale i tu warto wiedzieć, że licencję główną można będzie wyrobić dopiero po pozytywnym przejściu kursu i skończeniu lat siedemnastu. Każdy kandydat na pilota musi wykazać się również posiadaniem orzeczenia lotniczo-lekarskiego tzw. klasy 1 lub klasy 2. O szczegółach uzyskiwania takiego orzeczenia można przeczytać na stronie https://osl.azl.pl/project/kurs-pplh-szkolenie-smiglowiec/ która wymienia również wszystkie inne rzeczy, które wiążą się z kursem i egzaminami końcowymi. Całe szkolenie podzielone jest na dwie ważne części, z których jedna jest całkowicie teoretyczną, a druga praktyczną. Teoria to m.in zajęcia z prawa lotniczego, możliwości i ograniczeń ludzkiego organizmu w powietrzu, rozbudowanego działu wiedzy meteorologicznej, łącznościowej oraz procedur operacyjnych związanych z każdym lotem. Teoria, podobnie, jak późniejsza część praktyczna, zawsze kończy się egzaminem państwowym, który zdaje się przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną.

Praktyka w śmigłowcu to już zajęcia prowadzone bezpośrednio w najpopularniejszej maszynie tłokowej, Robinsonie R-44. To podczas tych lekcji, kandydaci na pilotów nauczą się wykonywania wielu praktycznych manewrów, które są nieodzowne do późniejszego latania. Będą to manewry startu, lądowania, nauka tzw. zwisu, loty po kręgu – zarówno z instruktorem, jak i bez niego, loty w procedurach awaryjnych, przeloty nad dużymi lotniskami komunikacyjnymi, a także nauka latania śmigłowcem przy ograniczonej i zerowej widoczności ziemi. Pomyślne ukończenie praktycznych lekcji kończy się egzaminem państwowym, a kursant uzyskuje po nim uprawnienia do sterowania lotami na śmigłowcach R-44 oraz TR R 44. Dopiero otrzymanie licencji pozwala kursantom na nazywanie się pełnoprawnym pilotem śmigłowca.

Leave a reply